Friday, May 18, 2012

sudah siap siaga untuk menghadapi dua minggu lagi- tak tahu apa yang jadi

Be humble when you are victorious, and smile when you are at loss.


Dengki. Hasad dengki itu seumpama api yang akan memakan segala kebaikkan oleh seseorang seperti api yang membakar kayu. Jadi, dengan adanya hasad dengki, maka bahayalah kamu sebenarnya. mesti still ingat story Qabil dan Habil kan? kerana perasaan dengki.


memang tak dinafikan, aku ada perasaan dengki. asal tengok orang tu lebih sikit, aku jelous, aku dengki. tapi bukan dari segi kekayaan. kawan aku guna iphone4. ahh aku bantak je guna iphone dia main game. yay!


kadang aku dengki tengok orang lawa, pakai cantik cantik. dressing segak. tapi, jangan bangga jika anda kacak kerana nabi Yusuf lagi kacak dan jangan bangga kamu cantik kerana Bidadari di syurga lebih cantik.








cantik itu subjektif. lagi indah jika 'cantik' akhlaknya. aku nak tergelak dengan perangai adik adik. pantang nampak ada yang cantik mulalah nak menjatuhkan perempuan tu. kamu pandai, tapi sayang kamu menyalah gunakan kepandaian kamu. 


Jika waninta cantik, solehah, ayu, kaya yang dicari. Maaf itu bukan saya. Tapi jika wanita ingin dibimbing, itu adalah saya. Bimbing dan berikanlah ilmu agama pada saya, walaupun siapa anda :)


lagi sekali. dengki. satu perasaan. selalu aku dengki. bila tengok result kawan lagi tinggi daripada aku, aku diam. ya, aku dengki. kan diam nampak cool bukan? 


well, dengki yang dibaruskan dalam Islam hanyalah dengki dengki yang menjadikan manusia berebut rebut melakukan kebaikkan seperti berlumba lumba dalam menuntut ilmu.


semoga dengki yang ada pada aku pada rakan rakan, adalah dengki yang diharukan :)




p/s: tinggal lagi 2 minggu. penantian. ahh result!


terima kasih sudi bace , kalau rajin komen sekali

10 comments:

enonimes said...

layan ta angelwearsgucci..insyaAllah bermanfaat :)

Amirah Ahmad Zaki said...

insya-Allah dengki belajar tu bermanfaat ! Kena atasi dengki tu dengan berhemah jugaklah kan? Good luck kak hemo hemo ! Result kan? Chill ;)

Lysa said...

samalah kita.tengok kawan dapat result atas sikit mesti rasa cemburu sangat..cemburu yang positif tu.hehehehe pasal dressup tu,tak dinafikan lisa pun rasa cmtu.whatever it is,be ourself :)

Mishter Izwän said...

harap2 mcm tuh lah . jgn hasad dengki khianat sudah . tuh yg tak galakkan .


1st time here . feel free to visit speechless009

wafiy suzly said...

aku dengki gak la kalau pasal result.

mirmashi94 said...

gud luck result cik hemo! hehe. emm. setuju sangatt. saya pon jeles gakk tgk org lawa pakai lawa-lawa. huhu.

kay_are said...

zaman dulu memang ade je r sifat dengki tu.. tambah bile aku aja orang, orang tu aja orang lain, pastu die kne puji lebih2.. nak je aku jerit "Weh, aku yang aja die dulu r!" tapi sekarang leh r control kot..

Woofer Storm said...

sifat dengki mendengki ni dah wujud dulu kala lagi..namun dengki biar berpada2..dan sy suka kita dengki tapi dengan cara yang betul..dengki untuk majukan diri tak salah rasanya^^

#be cool ye..slmt mlm..gud luck kawan~

miss senyum said...

all the best result nanti :)

adan said...

yess.. memang ada sifat dengki/cemburu yang diharuskan dalam Islam.. cemburu pada mereka yang tiap waktu solat ada di masjid.. ==